Reportaż Marcina Kydryńskiego utrzymany jest w tonie apologetycznym, o czym autor uczciwie uprzedza już na wstępie, dedykując swoją książkę producentowi amerykańskiej inscenizacji Metra Wiktorowi Kubiakowi i pisząc: „Nikt mnie nie przekona, że Metro na Broadwayu to wydarzenie dla dziejów polskiego teatru nieistotne”. Trudno się z tym zdaniem nie zgodzić; w końcu nie co dzień polski musical trafia na nowojorską scenę i zdobywa nominację do nagrody Tony, czyli teatralnego Oscara.

Na kilkudziesięciu stronach bogato ilustrowanych zdjęciami zza kulis Kydryński opisuje pokrótce proces powstawania polskiej prapremierowej inscenizacji, streszcza fabułę musicalu, cytuje recenzje prasowe, a następnie odtwarza broadwayowskie dzieje Metra – od pozornie szalonego pomysłu producenta, poprzez transfer polskiej ekipy do Stanów Zjednoczonych, aż po premierę i nieprzychylne w większości głosy nowojorskich krytyków. Autor reportażu wylicza możliwe, jego zdaniem, powody spektakularnej klapy przedstawienia i – co znamienne – wszystkie je sytuuje poza sferą artystyczną. Przybliża też czytelnikowi realia broadwayowskiej machiny produkcyjnej i nie szczędzi szczegółów na temat hojnego sponsoringu udzielonego przez Kubiaka, dzięki któremu grupa polskich artystów mogła poczuć się przez chwilę jak w amerykańskim śnie.

„Metro” na Broadwayu stanowi wybór fragmentów pracy magisterskiej złożonej przez Marcina Kydryńskiego w warszawskiej szkole teatralnej (autor towarzyszył zespołowi Metra w Ameryce od pierwszego spektaklu przedpremierowego – warunki do zdobywania tytułu magistra godne pozazdroszczenia!). Choć relacji tej daleko do chłodnego naukowego obiektywizmu, to obszerny materiał ilustracyjny i szczegółowość opisu naocznego świadka czynią z książki Kydryńskiego cenny dokument mówiący sporo o samym musicalu, a jeszcze więcej o czasach, w jakich został stworzony.

Metro na Broadwayu: Upadek jest formą lotu, fot. Małgorzata Lipska

 

Marcin Kydryński
„Metro” na Broadwayu: Upadek jest formą lotu

Wydawnictwa Muzyczne i Nutowe Stokłosa Editions
Warszawa 1995

 

Metro na Broadwayu: Upadek jest formą lotu, fot. Małgorzata Lipska

 

Wydanie I
ISBN: 83-7078-064-4
76 stron, ilustracje czarno-białe i barwne
Oprawa miękka
24,8 cm × 18,2 cm

 

Metro na Broadwayu: Upadek jest formą lotu, fot. Małgorzata Lipska

 

Spis treści

Zamiast wstępu — 5
Bohaterowie się spotykają — 6
Metro w dziesięciu odsłonach — 12
Recenzenci o Metrze w Warszawie — 14
Prekursorzy Metra — 16
A może Metro na Broadwayu? — 23
Z czego sporządzić musical — 25
Jak to się robi w Nowym Jorku — 29
Przygotowanie desantu — 33
Desant — 34
Niebezpieczne związki — 36
Who is who — 38
Szeroka blizna — 40
Kto nie pracuje, ten nie żyje — 44
Ile można stracić — 46
Polak, Polak dwa bratanki — 48
Rzeźnik Broadwayu — 54
Wieczór w deszczu braw i łez — 56
Krytycy nowojorscy o Metrze — 60
Pięćdziesiąt gorących steków — 63
Upadek jest formą lotu — 65
Postscriptum — 69
Podziękowania — 74